„To, že miminka nedokáží mluvit, ještě neznamená, že nám nemají co říci. Chtějí se s námi podělit o to, co je těší, trápí, co chtějí... Problémem je, že schopnost mluvit se vyvíjí pomaleji než jejich touha komunikovat. Naštěstí batolata dokážou ovládat ruce a další části těla dříve než hlasivky a ostatní „nástroje“ nutné k verbální komunikaci. To dává dětem příležitost komunikovat pomocí gest a překlenout tak období, než přijdou slova,“ vysvětlila Michaela Tilton, proč je dobré nabídnout dítěti takovou formu komunikace v době, kdy ještě slova nezvládnou. Je to jednoduché a zcela přirozené, jako je naučit dítě mávat pápá nebo zvedat ručičky při ukazování, jak je dítě veliké.

Znakující děti ale používají desítky znaků a postupně je kombinují se slovy.  Rodiče nejčastěji začínají s dětmi mezi 6 a 12 měsíci, ale má význam začít i později, i když už dítě umí první slova, pokud stále existují situace, kdy nám chce dítě něco říct a my nevíme, co. Někdy má rodič pocit, že roční dítě, které už umí 5 slov, nemá co znakováním získat. Jen těžko si dovedou představit, o kolik by byla jejich komunikace bohatší, kdyby dítě umělo k tomu ještě 30 znaků – a právě tahle zkušenost je zdrojem ohromného nadšení znakujících rodičů s programem Baby Signs.

Dalším nečekaným bonusem je, že máte možnost předejít oboustranně stresujícím situacím, kdy dítě pláče a rodiče zkouší všechny možnosti, co je napadnou. Pomocí znaku totiž může dítě snadno sdělit, co ho trápí nebo co si přeje. Michaela uvádí příklad se svou dcerou: „Jednou večer seděla nad talířem s kaší a navzdory tomu, že je dobrý jedlík, ten večer nejedla. Napadlo mě, že asi nemá hlad nebo chce něco jiného, ale co? Místo dlouhého testování a nabízení alternativ, jsem se jí zeptala, proč to nechce? K mému překvapení Sarah znakovala „horké“ – usmála jsem se a ukázala jsem jí, že kaše není horká a ona se pustila do jídla. Kdyby znak neznala, nevím, jak dlouho bychom se trápily, než bych rozluštila, v čem je problém,“ dodává s úsměvem Michaela Tilton.

Druhou věcí je, že znakovou řečí přispíváme k emočnímu a intelektuálnímu rozvoji dítěte. Rodiče jsou často velmi překvapeni, co všechno jejich malé dítě dokáže vnímat a čemu rozumí. Přistupují pak k dítěti automaticky s větším respektem, obdivem a láskou, což má pozitivní vliv na sebevědomí a pohodu našich nejmenších. Děti totiž často k velkému překvapení svých rodičů neznakují jen své potřeby, ale dělí se s rodiči o svůj svět. Když roční Terezka při přebalování slyšela, jak v předsíni zazvonily jejich psovi známky na obojku, hned to znakem sdělila své mamince. Její obdiv z toho, jak je její nemluvně chytré, jí samozřejmě dává motivaci častěji s ní hovořit, více toho vysvětlovat a hlavně hovořit o tom, o co si batolátko řekne. To vše přispívá nejen k rozvoji dítěte, ale i jejich vztahu.

Program znakování Baby Signs je založen na dlouholetých výzkumech autorek programu – profesorek vývojové psychologie Kalifornské univerzity - Lindy Acredolo a Susan Goodwyn. Z jejich dílny je i program Hurá na nočník, který  už je u nás už také k dispozici a nachází si rychle své příznivce. Ve své knížce se autorky zabývají především tím, jak se zbavit plen co nejdříve a hlavně bez stresu. Popisují metodu uplatnitelnou pro děti od roka do tří let a vysvětlují, jak motivovat děti s ohledem na jejich vrozený temperament a zvolený výchovný styl rodiče, rady uplatnitelné i v mnoha jiných situacích s našimi nejmenšími.  

Chcete se dozvídat novinky o znakování, výchově dětí od miminek a číst zkušenosti rodičů o tom, jak znakují se svými dětmi? Přihlaste se k odběru našeho Go Kids Magazínu, který chodí jednou za měsíc do mailových schránek.

Registrace je možná zde:
http://bit.ly/1j1W2Rb